Skontaktuj się z nami 22 568 76 00

e-bike - pojazd przyszłości

16 04.2018

Lubelska spółka In-Lab – członek Polskiego Związku Pracodawców Transportu Publicznego, rozpoczęła prace nad innowacyjnym pojazdem elektrycznym, który ma być czymś pośrednim między samochodem a rowerem o napędzie elektrycznym. Jej partnerem jest norweska firma CityQ AS.

In-Lab jest twórcą specjalnego systemu fotowoltaicznego z umiejscowionym na dachu panelem o podwyższonej sprawności i mocy 75-100 Wp, który ma zapewniać doładowanie baterii trakcyjnych oraz zasilać elektronikę sterującą pojazdem. W ramach współpracy opracowane będą też inteligentne technologie sprzętowe i oprogramowanie, pozwalające na efektywną energetycznie wymianę informacji zarządczych i serwisowych z chmurą obliczeniową, co pozwoli na większą automatyzację zarządzania flotą pojazdów.

Czterokołowy e-bike jest całkowicie przystosowany do pracy nawet w najtrudniejszych warunkach pogodowych. Jego maksymalna prędkość to koło 25 km/h, a zasięg bez ładowania – 70-100 km. Nie jest rejestrowany jako samochód, więc może poruszać się po ścieżkach rowerowych i wjeżdżać w strefy niedostępne dla samochodów. W dodatku mogą nim jechać nawet 3 osoby, a do napędu mogą być wykorzystane także klasyczne pedały i siła ludzkich mięśni. Nie wymaga też posiadania prawa jazdy, co ma duże znaczenie, bo coraz więcej przedstawicieli tzw. pokolenia millenialsów w Europie Zachodniej nie ma i nie zamierza mieć prawa jazdy.

Projektowany pojazd cieszy się już zainteresowaniem europejskich miast oraz liderów krótkoterminowego wynajmu pojazdów. Przykładem jest Grupa Avis, ktora zamierza zaoferować swoim klientom nowy typ całorocznego, odpornego na pogodę pojazdu e-bike, jako część swojej strategii MaaS (ang. mobility-as-a-service – mobilność jako usługa) w Skandynawii. Opłata za wykorzystywanie pojazdu e-bike ma być elastyczną kombinacją abonamentu oraz opłaty za użycie. CityQ to atrakcyjna alternatywa dla roweru podczas złej pogody, która może znacząco obniżyć liczbę krótkich podróży samochodowych w mieście, zwłaszcza w zatłoczonych centrach miast z obszarami wyłączonymi dla ruchu dla samochodów. Właśnie tam rośnie potrzeba istnienia takich pojazdów nowego typu - powiedział Morten Torp, który jest odpowiedzialny za rozwiązania MaaS firmy Avis w Skandynawii. Celem projektu jest eliminowanie krótkich podróży samochodem w obszarach silnie zurbanizowanych, jak np. odwiezienie dzieci do szkoły, dojazd do pracy w centrum, zakupy.

Share