Lublin zbuduje 7 węzłów przesiadkowych na obrzeżach miastach, z parkingami typu „parkuj i jedź”. Ma to „ograniczyć dojazd samochodami prywatnymi do centrum miasta”.
Ponad 63 mln zł ma kosztować w Lublinie budowa lub modernizacja węzłów przesiadkowych, zespołów przystanków komunikacji miejskiej i parkingów. Celem jest zintegrowanie różnych form transportu i usprawnienie ruchu w mieście, zachęcenie mieszkańców peryferii miasta i podlubelskich miejscowości, którzy dojeżdżają do centrum Lublina, np. do pracy, by zostawiali auto na obrzeżach miasta i przesiadali się tam do komunikacji miejskiej.
W poniedziałek podpisano umowę w sprawie dofinansowania tego projektu, kwotą 36 mln zł, z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020. Pozostałe koszty pokryte będą ze środków miasta i kredytu.
Marszałek województwa lubelskiego Jarosław Stawiarski podkreślił, że nowa infrastruktura będzie służyć zarówno mieszkańcom Lublina, jak i regionu.
- Z wielką radością podpisujemy tę umowę, ponieważ te pieniądze zostaną przeznaczone na rozwój infrastruktury transportowej w Lublinie, która ma polepszyć poruszanie się po mieście. Jest to inwestycja wyczekiwana, dobrze zorganizowana – powiedział Stawiarski, podpisując umowę o dofinansowaniu dla tego rpojektu.
Prezydent Lublina Krzysztof Żuk powiedział, że inwestycje mają na celu m.in. ograniczenie ruchu pojazdów prywatnych w centrum miasta.
- Jeśli budujemy parkingi typu „park and ride”, to oczekujemy, że wielu mieszkańców sąsiednich gmin przyjeżdżających do Lublina zechce w przyszłości skorzystać z oferty zostawienia tam swojego samochodu i skorzystania z komunikacji zbiorowej – tłumaczył Żuk. - Chcemy ograniczyć dojazd samochodami prywatnymi do centrum miasta, ale to oczywiście kwestia indywidualnych decyzji Kontynuujemy budowę transportu zeroemisyjnego i niskoemisyjnego, wspólnie z zarządem województwa realizujemy strategię Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego.
Projekt przewiduje budowę siedmiu węzłów przesiadkowych na obrzeżach Lublina. Powstać tam mają parkingi typu „park and ride” lub „kiss and ride” oraz stojaki dla 50 rowerów. Parkingi mają zachęcać, aby przyjezdni zostawiali na nich swoje prywatne auta bądź rowery i przesiadali się do pojazdów komunikacji miejskiej.
W tych miejscach zmodernizowane zostaną pętle komunikacji miejskiej, powstaną budynki socjalne z publicznymi toaletami oraz stacje do ładowania pojazdów elektrycznych. Zbudowane zostaną nowe wiaty przystankowe, zainstalowany monitoring i elektroniczne tablice informacyjne dla pasażerów.
Przy ulicach: Związkowej, Bohaterów Monte Cassino, Mickiewicza, Kunickiego, Turystycznej i obok ronda Dmowskiego, w miejscach, gdzie krzyżują się linie komunikacji miejskiej, powstaną zespoły przystanków przesiadkowych. Zbudowane lub wyremontowane będą zatoki autobusowe i przejścia dla pieszych, ustawione nowe wiaty, stojaki dla rowerów, zainstalowany będzie monitoring, nowe oświetlenie i elektroniczna informacja.
Wszystkie obiekty zostaną dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Projekt ma być zrealizowany do końca 2021 r.
Źródło: Codzienny Serwis Informacyjny PAP