W Gdańsku testowano pojazd autonomiczny EZ10. Zainteresowanie pasażerów było tak ogromne, że testy przedłużono o kilka dni. Autonomicznym busem w ciągu miesiąca przejechało ponad 3 tysiące mieszkańców.
EZ10, który nie potrzebuje paliwa, ani kierowcy – zastępuje go system GPS i czujniki. Bus trafił do Gdańska w ramach międzynarodowego projektu Sohjoa Baltic. Gdańsk jako pierwsze miasto w Polsce miał możliwość poznania nowoczesnej technologii pod kątem zastosowania jej w przyszłości w transporcie publicznym.
Podczas jednego kursu bus przewozi maksymalnie 12 osób, wliczając w to operatora. Pojazd porusza się po zaprogramowanej trasie. Na jego pokładzie jest operator, który zareaguje w razie sytuacji kryzysowej – czytamy na stronie internetowej przedsiębiorstwa Gdańskie Autobusy i Tramwaje - Busy o podobnej specyfikacji wyjechały w czerwcu na ulice Helsinek i pod koniec sierpnia na trasę w Tallinie.
Autonomiczny i elektryczny minibus kursował po Gdańsku codziennie od 6 września do 4 października w godz. 10.00 – 15.00. po ul. Karwieńskiej, korzystając z jednej jezdni na prawach wyłączności. Trasa prowadziła od przystanku przy wejściu do ZOO, przez przystanek pośredni przy parkingu samochodowym do przystanku końcowego przy ul. Spacerowej i z powrotem. Jeden przejazd trwał do 15 minut.
Foto: Jerzy Pinkas, www.gdansk.pl, GAiT