Skontaktuj się z nami 22 568 76 00

Dobra passa Solarisa

24 03.2020
24.03.2020 15.57 Lublin Autobusy

W ciągu dwóch dni Solaris wygrał dwa duże przetargi na dostawę autobusów elektrycznych. 50 dostarczy dla Krakowa, a 12 dla Lublina.

Kraków zamawia 50 przegubowych autobusów elektrycznych o długości 18 metrów. Wszystko wskazuje na to, że dostarczy je firma Solaris Bus&Coach SA. To oferta tego producenta zwyciężyła w przetargu ogłoszonym przez MPK SA w Krakowie. Za realizację tego kontraktu wraz z urządzeniami ładującymi plug-in dla każdego pojazdu zaproponowała kwotę 165 435 000 zł brutto. Zamówienie musi przejśc jeszcze kontrolę uprzednią. Nowe autobusy elektryczne będą wyposażone w klimatyzację, monitoring, system informacji pasażerskiej, platformy ułatwiające wsiadanie i wysiadanie osobom poruszającym się na wózkach oraz bezemisyjny system ogrzewania. Będą wykorzystywane na czterech liniach 144, 173, 179 i częściowo 503 kursujących przez Aleje Trzech Wieszczów, a wiec w rejonie miasta, gdzie odnotowywane są największe przekroczenia norm zanieczyszczenia powietrza. Po realizacji tego kontraktu mieszkańcy Krakowa będą podróżować prawie 80 elektrycznymi autobusami. MPK SA ma także cały czas ważne porozumie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju na dostawę do 161 nowych elektryków.

O kolejnych 12 elektrycznych autobusów powiększy się natomiast bezemisyjny tabor komunikacji miejskiej w Lublinie. Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie rozstrzygnął właśnie postępowania przetargowe odpowiednio na dostawę 5 i 7 pojazdów. Tam również wygrał Solaris. Wartość obu zamówień opiewa na kwotę ponad 32 mln zł. Autobusy elektryczne dla Lublina będą niskopodłogowe, o długości 12 metrów, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, monitorowane i klimatyzowane. Na pokładzie pojazdów znajdą się biletomaty z możliwością płatności kartą i gotówką. Nowy tabor będzie miał zamontowane bramki liczenia pasażerów oraz porty USB do ładowania urządzeń mobilnych. Dostawy pojazdów są przewidziane w listopadzie 2021 roku (7 sztuk) oraz w kwietniu 2022 roku (5 sztuk). 7 autobusów elektrycznych zostanie skierowanych na linie: nr 1, 6 i 7, zaś pozostała "piątka" do obsługi linii nr 2. Podpisanie umów z Wykonawcą będzie możliwe po zakończonej kontroli uprzedniej przeprowadzonej przez Urząd Zamówień Publicznych. Jest to standardowa procedura dotycząca zamówień realizowanych przy współudziale środków unijnych o wartości powyżej 10 mln Euro.

Przedmiot zamówienia jest współfinansowany z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 Osi priorytetowej II: Nowoczesna struktura transportowa Działania 2.1. Zrównoważony transport miejski. W związku z podpisanymi kontraktami z firmą Solaris, ZTM w Lublinie oczekuje też dodatkowo na dostawę 35 pojazdów elektrycznych ( 20 elektrobusów i 15 trolejbusów przegubowych). Ich dostawy rozłożone są na okres od listopada 2020 roku (5 trolejbusów), do kwietnia 2021 roku (10 trolejbusów) i września 2021 roku (20 autobusów elektrycznych).

Ale na tym nie koniec walki o rynek polskiego producenta. Solaris walczy też o zlecenie na Śląsku, gdzie PK Katowice właśnie dokonał otwarcia ofert w przetargu na dostawę 10 sztuk frabrycznie nowych, niekopodłogowych autobusów o napędzie elektrycznym. Solaris jest tam jedynym oferentem. Jednak jak wynika z informacji zamieszczonej na portalu zakupowym po otwarciu ofert, PKM unieważnił w części to postępowanie ze względu na fakt, że jedyna złożona oferta przewyższa o ponad 4,6 mln zł kwotę jaką zamawiający zamierzał przeznaczyć na to zadanie, a zamawiający nie ma możliwości zwiększenia środków do ceny najkorzystniejszej oferty. Część unieważniona postępowania dotyczyła pojazdów przegubowych. 

 

Share