Lublin wykorzystuje ostatnie dni starego roku, by jeszcze finalizować plany i uruchamiać nowe. Wczoraj podpisano umowę na zaprojektowanie i odstawę systemu biletu elektronicznego oraz ogłoszono postępowanie na zakup 12 elektobusów.
Lublin wykorzystuje ostatnie dni starego roku, by jeszcze finalizować plany i uruchamiać nowe. Wczoraj podpisano umowę na zaprojektowanie i odstawę systemu biletu elektronicznego oraz ogłoszono postępowanie na zakup 12 elektobusów.
Już w 2021 r. będzie możliwość zakupienia biletu okresowego na dowolną liczbę dni, zapłaty za dokładną liczbę przejechanych przystanków lub gromadzenia środków na przejazdy za pośrednictwem elektronicznej portmonetki. Wszystko to będzie możliwe w ramach nowego systemu biletu elektronicznego. Wczoraj Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie oraz konsorcjum firm Mera Systemy sp. z o.o. i R&G Plus sp. z o.o., podpisali umowę na zaprojektowanie, dostawę, konfigurację i wdrożenie systemu biletu elektronicznego komunikacji aglomeracyjnej. Wartość kontraktu to ponad 15 mln zł brutto.
Nowy system projektowany będzie w zakresie dotyczącym obsługi transportu – głównie sprzedaży biletów. Natomiast zakłada się w przyszłości możliwość integracji innych usług miejskich z systemem, w tym także sprawnej identyfikacji osób rozliczających w Lublinie PIT, co ma znaczenie w kontekście planów miasta w stworzeniu projektu dającego dodatkowe korzyści osobom, które ten PIT rozliczą w Lublinie.
W ramach nowego systemu uruchomione zostaną nowoczesne, niedostępne dotychczas w lubelskiej komunikacji miejskiej metody pobierania opłat.
Pasażerowie będą mogli skorzystać z nowej oferty taryfowej. Możliwe będzie wprowadzenie m.in. degresywnej taryfy przystankowej (check in/out). W praktyce oznacza to, że pasażer zapłaci za tyle przystanków, ile przejechał. Ponadto zostanie uruchomiona możliwość zakupu biletów okresowych na dowolną, zadaną liczbę dni. Z kolei rozwiązanie w postaci elektronicznej portmonetki pozwoli na gromadzenie środków w celu zakupu biletów.
Specjalnie dla pasażerów zostanie zaprojektowana aplikacja mobilna, tzw. „karta w komórce”. Dzięki aplikacji pasażer będzie miał możliwość sprawdzenia wszelkich danych dotyczących jego konta (historia transakcji, stan doładowania), skorzystania z „planera podróży”, który będzie sugerował najkorzystniejszy bilet dla danego przejazdu, czy zakupu biletów z nowej oferty taryfowej.
Nowy system uwzględnia również zakup na własność Gminy Lublin tzw. „infrastruktury twardej”, m.in. 55 biletomatów stacjonarnych oraz doposażenie 50 pojazdów w biletomaty mobilne. Pojazdy komunikacji miejskiej zostaną również wyposażone w czytniki zbliżeniowych kart płatniczych umożliwiające proste pobranie opłaty za przejazd bezpośrednio z karty bankowej.
Nowy system został tak zaprojektowany, że każdy użytkownik będzie miał swoje konto i wszelkie operacje, takie jak: zakup biletów, usług, płatności, skasowania, ewentualne punkty w programie lojalnościowym, zapisywane będą on-line w systemie centralnym. Karta, aplikacja nie będą fizycznym nośnikiem, a będą jedynie identyfikatorem użytkownika.
Uruchomienie systemu planowane jest na sierpień 2021 r.
Zamówienie jest współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 z projektu „Niskoemisyjna sieć komunikacji zbiorowej dla północnej części LOF wraz z budową systemu biletu elektronicznego komunikacji aglomeracyjnej”.
W tym samym czasie Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie ogłosił też kolejne postępowania na dostawę łącznie 12 fabrycznie nowych autobusów elektrycznych.
Pojazdy będą niskopodłogowe, o długości 12 metrów, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, monitorowane, klimatyzowane, wyposażone w biletomaty z możliwością płatności kartą i gotówką, bramki liczenia pasażerów oraz trzy podwójne porty USB do ładowania urządzeń mobilnych.
Dostawy pojazdów są przewidziane w listopadzie 2021 roku (7 sztuk) oraz w kwietniu 2022 roku (5 sztuk).
Przedmiot zamówienia jest współfinansowany z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 Osi priorytetowej II: Nowoczesna struktura transportowa Działania 2.1. Zrównoważony transport miejski, z projektów:
- „Rozbudowa i udrożnienie sieci komunikacji zbiorowej dla obszaru specjalnej strefy ekonomicznej i strefy przemysłowej Lublinie” – 7 sztuk elektrycznych autobusów
- „Przebudowa strategicznego korytarza transportu zbiorowego wraz z zakupem taboru w centralnej części obszaru LOF” – 5 sztuk elektrycznych autobusów.
Źródło: ZTM Lublin, foto: MPK Lublin