Kraków zamierza kupić 60 niskopodłogowych, przegubowych wagonów tramwajowych. W piątek, 28 września w Stacji Obsługi i Remontów Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA podpisano dokument ogłoszenia o dialogu technicznym w sprawie tego zamówienia. Szacowany koszt kontraktu to ok. 550 mln zł.
Gdy dodamy do tego podpisaną na początku 2018 roku umowę ramową na dostawę 50 sztuk nowych tramwajów konsorcjum firm Stadler Polska i Solaris Bus & Coach SA to okaże się, że w latach 2018-2025 do Krakowa może zostać dostarczonych 110 nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów. - Od kilku lat z myślą o mieszkańcach i środowisku inwestowaliśmy w tabor autobusowy, który w tej chwili jest najnowocześniejszym taborem wśród dużych polskich miast – czytamy w komunikacie MPK Kraków - Zdajemy sobie jednak sprawę jak ważny jest komfort podróży mieszkańców korzystających z komunikacji tramwajowej. Wiemy, że osoby niepełnosprawne, starsze oraz rodzice podróżujący z małymi dziećmi oczekują niskiej podłogi nie tylko w autobusach, ale również w tramwajach. Dlatego chcemy w ciągu kilku najbliższych lat zainwestować w wymianę taboru tramwajowego, tak aby z krakowskich ulic zniknęły wszystkie wagony bez niskiej podłogi. Tramwaje kupowane jako fabrycznie nowe będą wtedy stanowić 2/3 całego taboru – powiedział podczas konferencji prasowej Jacek Majchrowski, Prezydent Krakowa. Plany zakupu 60 nowych tramwajów zakładają uzyskanie dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej. Obecnie trwają uzgodnienia z Europejskim Banku Inwestycyjnym w zakresie uzyskania wkładu własnego na sfinansowanie tego zakupu.
Ogłoszony 28 września dialog techniczny pozwoli na przygotowanie się do ogłoszenia przetargu w 2019 roku. - Zamawiane niskopodłogowe tramwaje będą mieć od 30 do 35 metrów długości. Zostaną wyposażone w klimatyzację, automat biletowy z możliwością zapłaty monetami i kartą, system informacji pasażerskiej, monitoring i system liczenia pasażerów. Tramwaje będą mieć minimum 6 drzwi i umożliwią jednoczesną podróż co najmniej 220 osób, z czego 35% na miejscach siedzących. Wagony będą także przystosowane do jazdy bez sieci trakcyjnej – powiedział Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.
Tego samego dnia został także zaprezentowany wygląd 35 tramwajów, które w Krakowie pojawią się w 2020 roku. Nowoczesny, spełniający najwyższe międzynarodowe standardy designu tramwaj został opracowany przez Nilsa Krügera, profesora Akademii Sztuki Weissensee w Berlinie. Do projektu malowania tramwaju wykorzystano krakowskie barwy: białą i niebieską, ale bez ułożenia ich na pojeździe w formie pasów. Nowy design nawiązuje natomiast do eksploatowanych już w Krakowie tramwajów i wykorzystuje motyw lajkonika, który został wprowadzony we wnętrzach krakowskich pojazdów w 2012 roku. Spójność wyglądu nowego tramwaju została podkreślona przez jednolity niebieski kolor z białym akcentem. Po dostawie nowych tramwajów karta z taką właśnie formą malowania zostanie dołączona do Księgi Wizualizacji Pojazdów. - Jesteśmy dumni, że możemy realizować to prestiżowe zamówienie. Realizacja kontraktu przebiega zgodnie z planem. Design pojazdu jest gotowy. Aktualnie nasi inżynierowie opracowują szczegółowo kwestie techniczne, twa także proces zakupów komponentów do budowy pojazdów. Pierwszy nowy tramwaj przyjedzie do Krakowa na początku 2020 roku – poinformował Tomasz Prejs, członek zarządu Stadler Polska, przedstawiciel konsorcjum.
Przypomnijmy, że wartość pierwszej części zamówienia 35 tramwajów to ponad 314 mln zł, a dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 dla tej inwestycji wyniesie prawie 125 mln zł. Wartość wszystkich 50 sztuk tramwajów tego kontraktu to ok. 450 mln zł. Warto także podkreślić, że dwa nowe tramwaje z tej dostawy będą jako pierwsze w Krakowie wyposażone w innowacyjny system, który pozwoli na jazdę z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej na odcinku ok. 3 km (pozostałe wagony będą miały instalację umożliwiającą zamontowanie tego systemu w przyszłości). To rozwiązanie ma umożliwić jazdę tramwajom w przypadku, gdy nie będzie możliwości korzystania z sieci trakcyjnej (np. w przypadku awarii zasilania). W przyszłości pozwoli to także na uruchomienie w obrębie I Obwodnicy fragmentów linii bez konieczności stawiania słupów trakcyjnych. Nowe tramwaje będą miały drzwi o szerokości 1,4 m. To rozwiązanie umożliwi szybszą wymianę pasażerów na przystankach. Z kolei specjalna konstrukcja jezdna ram wózków zapewni zmniejszenie zużycia kół oraz torowiska, a także wpłynie na zmniejszenie drgań emitowanych podczas jazdy, co podniesie komfort podróżowania. Nowe tramwaje dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań będą zapewniać bezpieczny przejazd. Każdy wagon będzie wyposażony w tzw. absorbery energii, które będą zdecydowanie minimalizować skutki kolizji z innymi pojazdami. Podstawowe dane techniczne tramwaju: Długość całkowita – 33,4 m Szerokość pojazdu – 2,4 m Liczba miejsc siedzących - 80 Całkowita pojemność pojazdu – 227 (5 osób/m²).