Większe wpływy do budżetu, więcej biletów sprzedanych przez aplikacje mobilne. Tak wyglądało minionych 12 miesięcy w Warszawskim Transporcie Publicznym.
W 2018 roku po raz kolejny Zarząd Transportu Miejskiego zanotował wzrost wartości sprzedanych biletów. W minionych 12 miesiącach wyniosła ona dokładnie 955 019 882,10 zł i była wyższa niż w 2017 roku o ponad 8 mln zł.
Wzrosły także wpływy ZTM z tytułu sprzedaży biletów, które w 2018 r. osiągnęły rekordowy poziom i były wyższe o ponad 16 mln zł (2,04 proc.) w porównaniu z rokiem 2017. W zeszłym roku do budżetu miasta wpłynęło prawie 850 mln zł.
A jak przedstawiała się sprzedaż w podziale na poszczególne kanały dystrybucji? Wartość biletów sprzedanych w Punktach Obsługi Pasażerów ZTM wyniosła prawie 86 mln zł. Na podium najchętniej odwiedzanych POP-ów znalazły się punkty przy Dworcu Wileńskim, stacji metra Centrum oraz Dworcu Centralnym. W sieci kolportażu (np. w kioskach, salonikach prasowych) było to nieco ponad 111 mln zł.
Największy udział w sprzedaży biletów mają operatorzy stacjonarnych automatów biletowych (Mennica, ASEC) – w ten sposób pasażerowie kupili bilety o wartości ponad 605 mln zł. Pasażerowie Warszawskiego Transportu Publicznego coraz chętniej kupują bilety za pomocą aplikacji na urządzenia mobilne. Ten kanał dystrybucji zanotował największy wzrost sprzedaży bo aż o 77,61 proc. Znacząco wzrosła (o 12,77 proc.) także sprzedaż biletów w automatach mobilnych czyli tych jeżdżących w tramwajach, autobusach i pociągach. W ten sposób pasażerowie kupili bilety o wartości prawie 122 mln zł.
Jak zwykle wielką popularnością cieszyły się bilety 20-minutowe, których pasażerowie kupili aż 44 147 269 sztuk. Pasażerowie często korzystali z biletów dobowych 2 093 859 sztuk. Wiele osób zdecydowało się na zakup biletów długookresowych: 30-dniowych (3 767 194 sztuk) oraz 90-dniowych (1 282 982 sztuki).
W 2018 roku ZTM wprowadzone i rozwijane były inicjatywy zachęcające do korzystania z transportu publicznego nowe osoby. Dzięki decyzji stołecznych radnych Bilety Warszawiaka oraz Młodego Warszawiaka obowiązują w obu strefach komunikacyjnych, a także rozszerzony został program Warszawa+, skierowany do gmin aglomeracji warszawskiej. Porozumienia o dofinansowaniu zakupu biletów komunikacji miejskiej podpisały 24 samorządy aglomeracji warszawskiej. Dla ich mieszkańców wydanych zostało ponad 42 tys. kart, na których do końca 2018 roku zakodowanych zostało 95 947 biletów.
ZTM przygotował dla firm ofertę dofinansowywania biletów komunikacji miejskiej dla pracowników. Dzięki temu pracownicy dostają sygnał, że przedsiębiorca dba o ich potrzeby i docenia zaangażowanie. To uniwersalny benefit, bo wiele osób dojeżdża do pracy komunikacją miejską. Niektórych taka oferta może z kolei zachęcić do zamiany prywatnego auta na autobus, metro, pociąg czy tramwaj. W 2018 roku program był rozwijany – umowy zawarło już 15 firm, a na ponad 500 kartach zakodowano 896 kontraktów o wartości 244 603 złotych.
W 2019 r. będziemy rozwijać sieć sprzedaży biletów - czytamy na stronie ZTM. W ramach otwartego systemu dostępne będą kolejne dwie aplikacje mobilne: Mint Mobile oraz zbiletem.pl.
Dzięki zawarciu umowy z operatorem Mera o 47 urządzeń zwiększy się liczba automatów stacjonarnych na warszawskich ulicach, a po uruchomieniu stacji metra (trzech na odcinku zachodnim i trzech na odcinku północno-wschodnim) dojdą kolejne 24 urządzenia. Na nowych stacjach II linii metra (Ks. Janusza i Trocka) powstaną również Punkty Obsługi Pasażerów. W 2019 roku wszystkie tramwaje zostaną wyposażenie w mobilne automaty biletowe – 583 urządzenia powinny zostać zainstalowane do połowy września. W 2019 roku wdrożymy program informatyczny Kasy+, który usprawni obsługę w Punktach Obsługi Pasażerów ZTM.
Jednocześnie w 2018 roku wzrosła w Warszawie liczba wykonanych kontroli, a Warszawskim Transportem Publicznym bez ważnego biletu podróżowało znacznie mniej gapowiczów.
Kontrolerzy przeprowadzili w minionym roku aż 7 460 700 kontroli (wzrost w porównaniu z rokiem 2017 o 56,2 proc.). Wzrosła liczba opłat dodatkowych – było ich 222 643, a do 3 proc. zmniejszył się odsetek gapowiczów. Mniej osób jeździło bez biletu we wszystkich środkach transportu, a największy spadek z 8,3 do 5,84 proc. zanotowano w autobusowych liniach podmiejskich, gdzie kontrolerzy pracowali szczególnie intensywnie.
Osoby bez biletu częściej niż w latach ubiegłych uiszczały opłaty na miejscu u kontrolera (93 819 wpłat). Znacznie chętniej robiły to za pośrednictwem karty płatniczej. Wartość wpłat uiszczonych w ten sposób wyniosła ok. 10,3 mln zł (w 2017 r. było to 8,2 mln zł).
Źródło: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie