Tramwaje Warszawskie poszukują motorniczych. W listopadzie rozpoczyna się tam kurs. Powiększy się zatem licząca teraz około 1400 osób grupa pracowników prowadzących tramwaje. Podobne szkolenia rozpoczynają się też w innych miastach. Niedobór pracowników jest odczuwalny prawie wszędzie.
Najważniejsze wymagania jakie muszą spełnić kandydaci na motorniczych w Warszawie to wykształcenie co najmniej średnie, posiadanie prawa jazdy oraz wzrost od 160 do 190 cm i waga nie wyższa niż 130 kg. Kandydatów, którzy przejdą weryfikację, czeka 3.miesięczne szkolenie teoretyczne oraz jazdy tramwajem z instruktorem po mieście. Następnie podejdą oni do egzaminu państwowego, a jego zaliczenie jest gwarancją pracy w Tramwajach Warszawskich. Po egzaminie motorniczowie i motornicze przechodzą dalsze szkolenia i początkowo prowadzą tramwaje pod nadzorem patronów, czyli najbardziej doświadczonych instruktorów – czytamy w ogłoszeniu na stronie warszawskiego ZTM.
Podobnie jest w Łodzi. Tamtejsze MPK prowadzi nabór „do odwołania”. Całkowity koszt kursu motorniczych wynosi tu 6.000 zł i jest rozłożona na raty: wpłaty pierwszej części w wysokości 940 zł należy dokonać najpóźniej w dniu rozpoczęcia kursu pozostała opłata za kurs, w kwocie 5060 zł zostanie rozłożona na 22 równe raty (po 230 zł każda), płatne po podjęciu przez Kursanta pracy w Firmie – czytamy na stronie MPK Łódź. Po uiszczeniu 17 potrącanych z wynagrodzenia rat, kursant nabywa prawo do ubiegania się o rabat w wysokości 5 ostatnich rat - 1150 zł. Wniosek o rabat jest rozpatrywany pozytywnie, jeśli kursant podjął pracę w ciągu 2 miesięcy po ukończeniu kursu, nie ma na niego skarg od pasażerów, a absencje chorobowej nie przekraczające 10 dni.
W Łodzi szkolenie trwa 7 i pół tygodnia: pierwsze 2 i pół tygodnia to zajęcia teoretyczne: warsztaty z zakresu obsługi pasażera, organizacji i funkcjonowania Firmy, wizerunku Spółki oraz zajęcia z psychologiem (m.in. z zakresu radzenia sobie ze stresem), następnie dwa tygodnie zajęć z instruktorami jazdy - zajęcia dotyczą zasad bezpiecznego prowadzenia tramwaju, przepisów ruchu drogowego, obsługi wagonów, budowy i działania sieci trakcyjnych. Część teoretyczna kursu kończy się egzaminem wewnętrznym. Kolejne pięć tygodni to zajęcia praktyczne, czyli jazdy tramwajem, które kończą się egzaminem wewnętrznym, po nim kandydaci na motorniczych kierowani są do WORD na egzamin państwowy. Po pozytywnym zaliczeniu egzaminu państwowego i otrzymaniu pozwolenia na kierowanie tramwajem, kursant zgłasza się do Działu Personalnego MPK w celu określenia terminu rozpoczęcia pracy. Bezpośrednio przed podjęciem pracy wykonywane są ponownie badania lekarskie i psychologiczne.
Po przedstawieniu pozytywnego orzeczenia absolwenci kursu kierowani są na wybraną zajezdnię, gdzie poznają przełożonych i dostają grafik pracy. Przez kilka pierwszych dni w wykonywaniu obowiązków służbowych towarzyszy im Patron, czyli doświadczony pracownik, który udziela jeszcze praktycznych wskazówek i porad. Później rozpoczyna się już samodzielna praca za pulpitem tramwaju.
Ile zarabiają motorniczy? Obecnie motorniczy związany na stałe z Tramwajami Warszawskimi zarabia, wliczając premię miesięczną, do 5,4 tys. zł brutto. Każdego miesiąca może jeszcze otrzymać dodatkową premię za punktualną jazdę w wysokości do 500 zł. Wynagrodzenia motorniczych będą wzrastać po niedawno wprowadzonych zmianach regulaminu wynagradzania. Za trzy lata początkujący motorniczy będzie mógł zarobić do 6 tys. zł brutto – informuje stołeczny ZTM na swojej stronie.
Skromniej jest we Wrocławiu, gdzie w ogłoszonym w lipcu konkursie proponowano motorniczym po wstępnym przeszkoleniu 3820 zł brutto, ale plus dodatki płacowe wynikające z rozliczenia indywidualnego harmonogramu czasu pracy motorniczego oraz możliwość dorabiania na umowę zlecenie po 20 zł brutto za godzinę.
Tramwaje Śląskie, które również ogłosiły nabór na jesienny kurs motorniczych, proponują jego uczestnikom stabilne warunki zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na pełen etat, wynagrodzenie oparte o wynagrodzenie zasadnicze plus premie, nagrody: uznaniowe, okolicznościowe, jubileuszowe, benefity w postaci pakietu socjalnego - wczasy pod gruszą, dofinansowanie wypoczynku dla dzieci i młodzieży, paczki dla dzieci, bezpłatne przejazdy komunikacją miejską, upusty w opłacie za kurs motorniczego w trakcie trwania zatrudnienia, a nawet dofinansowanie składki na grupowe ubezpieczenie zdrowotne Opieka Medyczna.
Podobnie jest w Poznaniu, gdzie na kurs motorniczego można zgłaszać się aż do końca roku.