Skontaktuj się z nami 22 568 76 00

O elektromobilności w Katowicach

16 05.2018
16.05.2018 07.38 Katowice Autobusy

W jakim kierunku powinna rozwijać się elektromobilność? Wodór czy prąd? Dywagowali w Katowicach uczestnicy 10.jubileuszowego Europejskiego Kongresu Gospodarczego, który w poniedziałek rozpoczął się w Katowicach.

W trzech blokach: „Elektromobilność”, „Infrastruktura elektromobilności” i „Motoryzacja a elektromobilność” specjaliści omówili m.in. przegląd narzędzi prawnych, zachęt podatkowych i innych ułatwień mających promować rozwój elektromobilności w krajach UE, zmiany regulacyjne (normy techniczne, system energetyczny, bezpieczeństwo), które mogłyby wymusić postęp elektromobilności, potencjał polskiej elektromobilności oraz przedstawią prognozowane efekty dla gospodarki i środowiska.

Przedstawiciele największych koncernów energetycznych w Polsce przedstawili swoje plany w rozwoju infrastruktury ładowania e-pojazdów i badania popytu na energię oraz zmian w  systemie jej dystrybucji. PGE Polska Grupa Energetyczna S.A. nastawia się na inwestycje w centrach miast i na ich obrzeżach, tzw. sypialniach – powiedział jej przedstawiciel Paweł Śliwa. Punkty ładowania o wartości 80-200 tys. zł powstaną m.in. w Łodzi, Warszawie, Rzeszowie i Siedlcach. Grupa Lotos zamierza natomiast na przykład wybudować 10, a potem 50 stacji ładowania wzdłuż trasy Warszawa-Trójmiasto, tak by zapewnić pełną przejezdność na tym odcinku, powiedział Mateusz Bonca. W jego ocenie elektromobilność w najbliższej przyszłości nie stanowi zagrożenia dla rynku paliw płynnych takich jak diesel czy benzyna. Przyznał, że cały czas trwają też badania nad wykorzystaniem wodoru.

W ocenie Aleksandra Nawrata z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju wodór jest kierunkiem bardziej rozwojowym niż sam prąd. NCBR realizuje program badań nad magazynowaniem wodoru do wykorzystania w pojazdach oraz pozyskiwaniem wodoru w procesach odpadowych. Prąd może być brany pod uwagę jako napęd elektryczny, tylko w przypadku, gdy będzie on wytwarzany ze źródeł odnawialnych, lub jako produkt uboczny – uważa Nawrat. Wicedyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju przypomniał, że jego jednostka jako pierwsza w kraju prowadzi program w ramach partnerstwa innowacyjnego skierowany do polskich miast. Pierwszy raz państwo gwarantuje rynek zbytu – podkreślił Nawrat dodając, że program wart jest ponad 2,2 mld zł, z czego 100 mln jest przeznaczone na badania i rozwój. W zamówieniu, które powstanie na bazie porozumienia z 24 miastami i górnośląską metropolią przewidziano 1000 autobusów dla komunikacji publicznej.

Porozumienie o współpracy na rzecz wsparcia elektromobilności podpisały też podczas kongresu Firmy Tauron i ING. Obie spółki chcą wspólnie tworzyć warunki dla rozwoju elektromobilności w Polsce. 10. jubileuszowy Europejski Kongres Gospodarczy w Katowicach potrwa do 16 maja 2018 r.

 

 

Share