Od przyszłego roku co najmniej 10 proc. floty pojazdów użytkowanych przez większe samorządy powinny stanowić auta elektryczne. Promujące elektromobilność Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych rozpoczęło cykl szkoleń dla samorządowców w tej dziedzinie.
Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych stanowi, iż w 2020 r. gminy i powiaty powyżej 50 tys. mieszkańców powinny mieć we flocie użytkowanych pojazdów 10 proc. samochodów elektrycznych. Podobne wymogi dotyczą świadczenia usługi komunikacji miejskiej oraz innych zadań własnych gminy. Docelowo co najmniej 30 proc. pojazdów ma być zero- lub niskoemisyjne. Ponadto w gminach ma rozwijać się infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych.
Aby pomóc samorządowcom przygotować się do tych reguł, PSPA przygotowało cykl szkoleń - w ostatnim czasie skorzystało z nich m.in. ponad 30 urzędników z Tychów na Śląsku. W ubiegłym roku szkolenia odbyły się w Rzeszowie, Rybniku, Gdańsku i Gdyni, a ponadto uczestniczyli w nich pracownicy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego oraz Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii w Katowicach.
W tym roku PSPA przeszkoli jeszcze pracowników ponad 20 urzędów miejskich w Polsce, m.in. we Wrocławiu, Poznaniu, Lublinie, Toruniu, Bydgoszczy i Białymstoku. Kolejne samorządy mogą zgłaszać chęć organizacji darmowych szkoleń poprzez stronę internetową elektromobilnoscwpraktyce.pl.
"Cykl ogólnopolskich szkoleń dla miast, organizowany przez PSPA, jest odpowiedzią na wyzwania stojące przed administracją lokalną. Ich celem jest zapoznanie samorządów i spółek od nich zależnych z konsekwencjami nowych przepisów" - wyjaśnił dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych Maciej Mazur.
Podczas szkoleń urzędnicy poznają obowiązki wynikające z nowych regulacji oraz dostępne na rynku rozwiązania w zakresie planowania infrastruktury ładowania i budowy floty pojazdów zeroemisyjnych. W efekcie mają dysponować wiedzą niezbędną do wdrażania elektromobilności, co stowarzyszenie potwierdza certyfikatem „Miasto przyjazne elektromobilności” - taki dokument otrzymał ostatnio samorząd Tychów.
Unia Europejska wymaga, by do 2020 r. zbudowano infrastrukturę pozwalającą na płynne poruszanie się EV w zaludnionych aglomeracjach. Plan rozwoju elektromobilności przyjęty przez polski rząd zakłada zbudowanie prawie 7 tys. punktów ładowania.
W lutym ubiegłego roku prezydent podpisał ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Nowe prawo zmierza do upowszechnienia w Polsce elektromobilności oraz transportu z wykorzystaniem paliw alternatywnych. Ma to nastąpić poprzez stworzenie systemu zachęt do zakupu aut elektrycznych, rozwój infrastruktury do ładowania, wsparcie tych technologii w transporcie publicznym. Ustawa nakłada na samorządy obowiązek rozwoju ekologicznego transportu.
Zgodnie z ustawą, do końca 2019 r. infrastruktura ładowania będzie powstawała w miarę możliwości na zasadach komercyjnych. Potem określone samorządy (powyżej 100 tys. mieszkańców i 60 tys. samochodów) powinny tworzyć plany budowy uzupełniających je publicznych sieci. Samorządy powinny współpracować przy tym z dystrybutorami energii, a ci budować następnie stacje ładowania, na końcu wyłaniając dla nich zarządców.
Źródło: Codzienny Serwis Informacyjny PAP