Za dwa lata autobusy napędzane silnikami diesla znikną z Traktu Królewskiego. Zastąpią je m.in. elektryczne przegubowce marki Solaris. Dziś, 22 lipca, podpisano umowę na zakup 130 takich bezemisyjnych pojazdów. To jeden z największych kontraktów na autobusy elektryczne w Europie.
– Po raz kolejny jesteśmy w awangardzie zmian. Nasze deklaracje przekuwamy w czyny i kupujemy pojazdy bezemisyjne. Robimy to w trosce o jakość powietrza i klimat – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy. – Już wkrótce tradycyjne autobusy napędzane silnikami spalinowymi zupełnie znikną z najbardziej reprezentacyjnej arterii stolicy – Traktu Królewskiego. Będzie tu można spotkać wyłącznie pojazdy napędzane gazem lub energią elektryczną, czyli nisko lub zeroemisyjne. To element działań Warszawskiego Planu dla Klimatu – dodaje.
– Zakup 130 elektrycznych autobusów przegubowych wspomagany z funduszy europejskich, to jedna z największych elektromobilnych inwestycji w Europie. Cieszymy się, że jesteśmy jednym z liderów we wdrażaniu proekologicznych rozwiązań dla transportu. Według naszych planów, już za dwa lata, będziemy w posiadaniu floty niemal 400 autobusów zero i niskoemisyjnych. Ekologiczne autobusy MZA to recepta na czyste powietrze w stolicy – mówi Jan Kuźmiński, prezes zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych Sp. z o.o.
Dostawy przegubowych Solarisów Urbino 18 Electric rozpoczną się w połowie 2020 roku. Autobusy będą wyposażone w klimatyzację, rozbudowany system informacji pasażerskiej oraz gniazda USB, z których będzie można doładować urządzenia mobilne.
Poza wszystkimi udoskonaleniami technicznymi, najważniejszą cechą autobusów elektrycznych jest to, że nie emitują one żadnych spalin i są niezwykle ciche, co znacząco wpływa na poprawę jakości życia w mieście.
– Firma Solaris jest niezwykle dumna z faktu wygrania tak ogromnego przetargu na dostawę autobusów elektrycznych. Od wielu lat konsekwentnie realizujemy naszą strategię rozwoju opartą o pojazdy bezemisyjne. Dzięki gigantycznemu zamówieniu z MZA, umacniamy się na pozycji europejskiego lidera elektromobilności. Przede wszystkim jednak cieszymy się, że nasza firma, która niezwykle dużą wagę przykłada do rozwoju zrównoważonego transportu, przyczynia się do poprawy jakości życia mieszkańców Warszawy – mówi Javier Calleja, Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A.
Pierwsze z zamówionych elektrobusów będą mogły wyjechać na linie w połowie 2020 roku. Za 130 elektrycznych przegubowców dla miejskiego przewoźnika firma Solaris otrzyma 399 590 100,00 zł. Zakup pojazdów jest jednak współfinansowany ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 i obejmuje zakup 130 niskopodłogowych autobusów wraz z infrastrukturą towarzyszącą czyli siecią ładowarek ulicznych. Kwota dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej to 180 000 000,00 złotych.
Dla zwiększenia efektywności elektrycznych pojazdów Miejskie Zakłady Autobusowe zbudują również sieć ulicznych ładowarek pantografowych o mocy 400 kW. Dwa tygodnie temu podpisano w tej sprawie umowę z polską firmą Ekoenergetyka. 20 urządzeń zostanie zainstalowanych w dziewięciu lokalizacjach. Najwięcej bo aż sześć na pętli Wilanów, cztery kolejne na Chomiczówce, a po dwa na Szczęśliwicach, Esperanto, Nowodworach, Browarnej i Młynowie. Pierwsze urządzenia zaczną działać w połowie przyszłego roku. Wówczas elektrobusy będą mogły się ładować podczas postojów na pętlach, a dzięki wysokiej mocy będzie można wykorzystywać „elektryki” z podobną efektywnością jak autobusy o napędzie konwencjonalnym.
W podpisanej umowie istnieje również możliwość rozszerzenia zamówienia o siedem kolejnych urządzeń: po dwa na placu Piłsudskiego i Natolinie Północnym oraz po jednym na Bielańskiej, Lotnisku Chopina i placu Trzech Krzyży.
Za zamówienie podstawowe Miejskie Zakłady Autobusowe zapłacą 8 319 720,00 zł brutto.
Obecnie MZA używają dwóch ładowarek pantografowych, które zainstalowane są na pętlach Konwiktorska i Spartańska.
To już czwarty i największy przetarg na dostawę autobusów elektrycznych dla Miejskich Zakładów Autobusowych. Pierwszy z nich rozstrzygnięto w 2014 r. (wygrał Solaris), kolejny – w roku 2016 (wygrało konsorcjum Ursus Bus oraz AMZ-Kutno), a następny w 2017 r. (także wygrał Solaris). W ciągu ostatnich lat na ulice Warszawy wyjechało 1167 niskopodłogowych autobusów - w tym 4 pojazdy z napędem hybrydowym, 30 elektrycznym i 35 gazowym. Obecnie stolica inwestuje tylko w tabor nisko- lub zeroemisyjny. Latem 2018 roku podpisano umowę na dostawy 110 autobusów gazowych CNG – 18- i 12-metrowych – marki MAN, których dostawy są obecnie realizowane.
Obecnie w Warszawie jeździ już ponad 215 autobusów zero- i niskoemisyjnych. To 31 pojazdów elektrycznych, 70 hybrydowych i 115 na gaz. Po wakacjach na ulice wyjadą kolejne 54 przegubowe Solarisy napędzane gazem CNG, zakupione przez firmę Arriva do realizacji kontraktu w Warszawie.
Miejskie Zakłady Autobusowe to największy przewoźnik miejskiego transportu publicznego nie tylko w stolicy, ale również w Polsce i jeden z większych w Europie. Jako przedsiębiorstwo odpowiedzialne społecznie, MZA wdraża innowacyjne rozwiązania w trosce o komfort i zdrowie warszawianek i warszawiaków. Stołeczny przewoźnik zadeklarował inwestycje wyłącznie w autobusy nisko- i zeroemisyjne. W ciągu kilku najbliższych lat tabor MZA oprócz 130 elektrycznych autobusów przegubowych wzbogaci się także o 190 pojazdów na gaz skroplony i sprężony.
Miejskie Zakłady Autobusowe wdrażają też inne rozwiązania proekologiczne: panele fotowoltaiczne na dachach pojazdów (245 pojazdów), system rekuperacji czyli odzyskiwania energii elektrycznej podczas hamowania, wreszcie własną elektrownię słoneczną na terenie zajezdni „Woronicza”.
Firma Solaris dostarczyła do Warszawy już ponad 1000 autobusów miejskich, w tym 21 elektrycznych. Elektrobusy można na co dzień spotkać podróżując m.in. linią 222. Zaprojektowany i wyprodukowany przez Solarisa Urbino 12 electric, w roku 2017, został wybrany najlepszym autobusem miejskim w Europie („Bus of The Year 2017”).
Solaris Bus & Coach S.A. to jeden z europejskich liderów produkcji autobusów i trolejbusów. Obecnie firma może szczycić się ponad 20-letnim doświadczeniem i liczbą ponad 17 000 wyprodukowanych pojazdów. Z myślą o przyszłości, firma wyznacza nowe standardy, dynamicznie rozwijając swoje produkty, zwłaszcza w obszarze elektromobilności. Pojazdy firmy były wielokrotnie nagradzane za jakość i innowacyjność zarówno w Polsce, jak i w innych państwach Unii Europejskiej. We wrześniu 2018 roku Solaris Bus & Coach S.A. dołączył do grupy CAF, która objęła 100% udziałów w spółce.
Podstawowe dane techniczne autobusów Solaris Urbino 18 Electric:
· Baterie typu Solaris High Power o pojemności 150 kWh
· Ładowanie z gniazdka typu plug-in (gniazda nad prawym przednim nadkolem oraz za ostatnimi drzwiami) lub dotykowe z użyciem pantografu i ładowarki wysięgnikowej
· Jednostka napędowa w osiach kół z dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 110 kW każdy.
· Pojemność pasażerska – 120 osób
Źródło: MZA Warszawa