Także w Lublinie podsumowano miniony rok – dla komunikacji miejskiej był on bardzo dobry. Wyjechały nowe trolejbusy i autobusy, ogłoszono przetarg na zakup pierwszych 20 elektrobusów a uczniowie szkół podstawowych i gimnazjów otrzymali uprawnienia do bezpłatnych przejazdów.
Początek roku przyniósł zmiany w uprawnieniach do przejazdów komunikacją miejską. Od 1 stycznia rozszerzyła się lista osób, które zyskały w ramach uprawnień gminnych prawo do bezpłatnych przejazdów. Najliczniejszą z nich stanowią uczniowie szkół podstawowych i gimnazjów – czytamy w komunikacje Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.
W minionym roku rozpoczęło się także postępowanie przetargowe na zakup i dostawę elektrycznych autobusów wraz z infrastrukturą do ładowania wolnego na zajezdni oraz ładowania szybkiego na przystankach końcowych. Mowa o 20 fabrycznie nowych, niskopodłogowych elektrobusach. Pojazdy będą przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, monitorowane, klimatyzowane, wyposażone w biletomaty z możliwością płatności kartą i gotówką, bramki liczenia pasażerów oraz trzy podwójne porty USB do ładowania urządzeń mobilnych. Ich odbiór nastąpi w 2020 r. Zakup i dostawa odbywa się w ramach projektu unijnego. W części wschodniej Polski jest to w chwili obecnej największy zakup pojazdów niskoemisyjnych wraz z infrastrukturą, co przyczyni się do wzrostu elektromobilności w Lublinie. Dostawy autobusów elektrycznych oraz trolejbusów stawiają Lublin w pierwszym rzędzie miast będących liderami elektromobilności.
W minionym roku też pierwszy miejski autobus należący do lubelskiego MPK został wyposażony w defibrylator AED. Rozważane jest także zamontowanie urządzenia na przystankach komunikacji miejskiej – punktach przesiadkowych, z których korzysta najwięcej pasażerów.
Jesień zaowocowała także skierowaniem do ruchu nowego taboru współfinansowanego ze środków unijnych. Na ulice miasta wyjechało piętnaście fabrycznie nowych przegubowych trolejbusów marki Ursus. Lublin jako jedyne miasto w kraju posiada trolejbusy o długości 18 metrów. Liczba trolejbusów przegubowych wzrosła do 27 sztuk. W związku z zakupem tego rodzaju pojazdów wskaźnik taboru wielkopojemnego w komunikacji miejskiej wynosi obecnie 34%. Do floty pojazdów komunikacji miejskiej dołączyło także osiem fabrycznie nowych autobusów marki Ursus. Dostawa tej partii wozów była jednoznaczna z wycofaniem z ruchu ostatnich czterech wysokopodłogowych autobusów marki Jelcz 120M, będących własnością MPK Lublin. Oznacza to koniec pewnej epoki w lubelskiej komunikacji miejskiej. Do ruchu kierowany jest tyko i wyłącznie tabor niskopodłogowy. Kontrakty na zakup nowych pojazdów opiewają na kwotę blisko 44 mln zł. Sukcesywne inwestycje w tabor przekładają się na komfort i jakość podróży komunikacją miejską. W chwili obecnej 100% ogólnej liczby taboru stanowią pojazdy niskopodłogowe. 90% pojazdów jest wyposażonych w monitoring i zapowiedzi głosowe. Ponadto 79% autobusów to pojazdy posiadające normę emisji spalin Euro 5 i Euro 6. Dodatkowo 70% ogólnej liczby taboru stanowią pojazdy wyposażone w biletomaty i pojazdy klimatyzowane.
Jak co roku w Lublinie nie zabrakło również działań promocyjnych. Setki miłośników komunikacji miejskiej odwiedziły Piknik Komunikacyjny na Placu Zamkowym, zaś w czasie wakacji można było skorzystać z kursów linii turystycznej obsługiwanej zabytkowym taborem – Ziutek i Gutek. We wrześniu, tradycyjnie podczas Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu pod hasłem „Przesiadaj się i jedź” zachęcano do korzystania z transportu publicznego. Ciekawostką były przystanki zbombardowane włóczką, co miało ożywić i ubarwić przestrzeń publiczną związaną z komunikacją miejską.
Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie nawiązał też współpracę z lubelskim Zespołem Szkół Transportowo-Komunikacyjnych im. Tadeusza Kościuszki. Na mocy tego porozumienia strony deklarują wzajemny udział w pracach i projektach edukacyjnych, wprowadzenie do programu nauczania szkoły elementów związanych z organizacją, planowaniem i zarządzaniem publicznym transportem zbiorowym, ze szczególnym uwzględnieniem lubelskiej komunikacji miejskiej. Współpraca zakłada również organizację praktyk zawodowych dla uczniów oraz wzajemną promocję organizowanych przez strony przedsięwzięć.
Miniony rok to także docenienie systemu lubelskiego transportu publicznego na arenie ogólnopolskiej. Lublin został nagrodzony w konkursie „Asy Transportu Publicznego” w kategorii „Miasto Roku/Ekologiczne Miasto Roku” oraz w konkursie ECO-MIASTO organizowanym przez Ambasadę Francji w Polsce, gdzie nagrodę zdobył już po raz czwarty z rzędu.