Skontaktuj się z nami 22 568 76 00

Umowa na SDIP II podpisana

29 08.2018
29.08.2018 16.22 Katowice Organizacja przewozów

462 tablice Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej staną na przystankach na terenie wszystkich miast należących do KZK GOP oraz w mieście Tychy. Tym samym na terenie Metropolii zacznie działać największy tego typu system w Polsce.

Projekt będzie realizowany punktowo na wszystkich ciągach komunikacyjnych KZK GOP, Bierunia i Tychów, gdzie funkcjonuje publiczny transport. Objęte nim będą przystanki generujące największe potoki podróżnych, w tym węzły o znaczeniu regionalnym. Budowana infrastruktura będzie obsługiwała zarówno transport autobusowy, jak i tramwajowy oraz trolejbusowy.

Realizacja systemu obejmuje projekt, dostawę, montaż, integrację, uruchomienie, utrzymanie systemu oraz urządzeń, a składać na nią się będą m.in.:

• wyposażenie 462 przystanków autobusowych, tramwajowych i trolejbusowych w dwustronne, elektroniczne tablice informacyjne (406 na obszarze KZK GOP, 50 w mieście Tychy i 6 w gminie Bieruń),

• dostawę i montaż wyposażenia 170 pojazdów MZK Tychy.

Rozbudowa systemu nie tylko podniesie komfort podróżnych, ale poprawi bezpieczeństwo wszystkich użytkowników przestrzeni publicznej – wyświetlacze ITS będą miały wbudowane kamery monitoringu, co w razie potrzeby pozwoli na szybką reakcję policji albo straży pożarnej. Poza informacjami na temat najbliższych przyjazdów i odjazdów system umożliwi przesyłanie informacji specjalnych­ ­– na przykład ostrzeżeń pogodowych, komunikatów o spóźnieniach albo odwołanych kursach. Każde z urządzeń po naciśnięciu klawisza wbudowanego w słup odczyta głośno wszystkie wyświetlające się na ekranie informacje – co jest szczególnie ważne dla osób słabowidzących i niewidomych.

Wdrożenie systemu zostanie powierzone wyspecjalizowanemu Wykonawcy – firmie DYSTEN Sp. z o.o. z Zabrza - wyłonionemu w drodze postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, które zostało ogłoszone przez KZK GOP 16 grudnia 2017 r. Przewiduje się, że rozszerzenie systemu będzie trwać 21 miesięcy od dnia zawarcia umowy z Wykonawcą. Umowa przewiduje również utrzymanie przez Wykonawcę systemu w pełnej sprawności technicznej przez 66 miesięcy od daty zakończenia etapu rozszerzenia.

Wartość zamówienia wynosi 36,6 mln zł brutto, z czego 32,2 mln zł brutto kosztować będzie rozszerzenie systemu. Zgodnie z obowiązującą umową 75% kosztów kwalifikowalnych rozszerzenia systemu zostanie sfinansowane ze środków Funduszu Spójności przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Założenia przetargu wymagały długotrwałych przygotowań i analiz. W postępowaniu najlepszą ofertę złożył śląski DYSTEN – zabrzańskie przedsiębiorstwo, które niedawno zdobyło tytuł najlepszego producenta wyświetlaczy informacji pasażerskiej w Europie w 2018 roku w konkursie brytyjskiego magazynu branżowego International Transport News.

Share