To już dziesięć lat jak ZTM w Lublinie przejął obowiązki organizatora komunikacji publicznej w mieście oraz ościennych gminach. Do jego zadań należy planowanie sieci komunikacji miejskiej oraz układu linii autobusowych i trolejbusowych, ustalanie tras kursowania linii oraz godzin odjazdów, ogłaszanie postępowań przetargowych i wybór przewoźników, mających obsługiwać linie komunikacyjne.
Największym z nich jest MPK Lublin, który obsługuje 85% rynku prócz niego zarząd ma podpisane umowy z trzema prywatnymi operatorami: spółkami Irex i Warbus oraz konsorcjum firm Lubelskie Linie Autobusowe i Traf-Line.
Do zadań ZTM należy również organizacja dystrybucji i sprzedaży biletów oraz utrzymanie przystanków i informacji przystankowej, a także przyjmowanie skarg i wniosków.
Takie zrządzanie jest korzystniejsze dla pasażerów, ponieważ gwarantuje poprawę jakości usług: głównie regularności, punktualności i niezawodności – uważa Grzegorz Malec, dyrektor ZTM w Lublinie – wprowadza prosty, jednolity i czytelny system taryf oraz mechanizmy zmuszające organizatora do poprawy oferty przewozowej.
To także korzyść dla miasta, ponieważ takie działania porządkują rynek i pozwalają na lepsze planowanie, a na co dzień ułatwiają zarządzanie komunikacją. Utworzenie ZTM wprowadziło jasne i proste zasady finansowania komunikacji miejskiej, co daje pewnośc osiągania wpływów za świadczone usługi.
W ocenie zarządzających ZTM w perspektywie tych minionych 10.ciu lat zmiany te przełożyły się na jakośc świadczonych usług, co spowodowało wzrost roli transportu zbiorowego jako alternatywnej i atrakcyjnej formy poruszania się po mieście.
W ocenie dyrektora Malca za niezaprzeczalny sukces uznać należy sukcesywny wzrost liczby pasażerów i statystyki sprzedaży biletów. Wynika to z objęcia jednolitym systemem taryfowym przewoźników prowadzących przewóz osób na podstawie własnej działalności gospodarczej. Wymuszenie konkurencyjności dobrze odbiło się też na taborze. Obecnie ZTM obsługuje 415 pojazdów – 123 trolejbusy i 292 autobusy. 85 trolejbusów jest wyposażonych w układ jazdy autonomicznej a od cztery lata temu w Lublinie pojawił się też autobus elektryczny.
Stale rosnąca liczba autobusów niskoemisyjnych, nowe autobusy elektryczne i kolejne ekologiczne trolejbusy to efekt licznych inwestycji w tabor i zintegrowane systemy transportu miejskiego – mówi Grzegorz Malec – Do tej pory wydaliśmy na ten cel już blisko pół miliarda złotych. Wkładany przez nas wysiłek w udoskonalenie i rozwój tranportu publicznego pozostaje na najwyższym poziomie. Wdrażane przez nas rozwiązania są ekologiczne i mają realny wpływ na coraz lepsze funkcjonowanie komunikacji miejskiej, jak i całego miasta – dodaje.
Obecnie Lublin , jako jedno z niewielu miast o podobnej wielkości, spłenia już najwyższy, 25.procentowy próg udziału pojazdów zero emisyjnych we flocie pojazdów. Ta tendencja ma się utrzymywać także przez najbliższe lata. W 2021 r. w taborze komunikacji miejskiej w Lublinie będzie 70 autobusów elektrycznych i 148 trolejbusów, co będzie stanowić 50% całego taboru komunikacji miejskiej.
Źródło: Czasopismo ZTM w Lublinie